Titleist TSi DRIVERS (TSi2, TSi3)

De TSi lijn is de opvolger van de TS lijn. De vorige generatie Titleist drivers was echt een verrassing, De TS serie zorgde er ook voor dat Titleist weer een serieuze speler werd op de metalwood markt.. Sterker nog de perceptie dat Titleist een golfballen fabrikant die ook clubs maakt is misschien wel veranderd. Vaak zie je dan dat wanneer de verandering van 917 naar TS zo groot is dat de volgende generatie een cosmetische update is. Niet in dit geval.

Titleist_TSi_Driver-110

“I” STAAT VOOR…

De I in TSi staat voor impact. Titleist zal het niet erg vinden als je denkt dat het staat voor innovatie of integratie (van nieuwe materialen) Zij zullen het zelf niet zeggen maar het dekt zeker de lading van de materialen en design van de TSi lijn. Maakt nit uit wat je favoriete i betekenis is ze komen allemaal samen in een driver waar Titleist over zegt dat deze sneller is, sneller door de lucht en sneller op moment van raken, impact! Geen verassing natuurlijk, geen enkele fabrikant wil langzamer worden bij een nieuwe generatie. We gaan proberen het allemaal uit te leggen maar laten we bij het begin beginnen.

Titleist_TSi2_Driver_crown-1-3

TSI DRIVERS – TWEE MODELLEN (VOOR NU DAN)

Net als bij de TS serie krijgen we twee modellen in het begin, de TS12 en TSi3. De TSi4 staat al op de goedgekeurde driver lijst bij de USGA maar komt net als de TSi1 pas in 2021.

De TSi2 is de meest vergevingsgezinde van de twee en mede dankzij de hogere vertrekrichting zal dit ook nu wel weer de meest populaire van de twee worden. De TSi3 is gericht op de betere speler, minder gebruiksvriendelijk maar compacter van vorm en een verplaatsbaar zwaartepunt. Dat betere speler is maar betrekkelijk misschien is het belangrijker dat er een driver is met een meer klassieke vorm en niet onbelangrijk er is een driver voor de speler die met gewicht in de kop wil kunnen variëren om zo de balvlucht te fijntunen.

Titleist_TSi3_Driver-1b

TSI DRIVERS – FORMAAT VS VORM

Beide TSi drivers zijn 460 cc groot en de verschillen zitten vooral format en vorm. De TSi3 is compact van vorm en lijkt duidelijk kleiner.

Titleist zegt dat de backspin ratio minimaal zal verschillen tussen de twee, maar ik durf te wedden dat de TSi3 minder backspin zal geven. DE TSi2 zal de bal hoger lanceren en gebruiksvriendelijker zijn, de TSi3 maakt dat de bal vlakker vliegt en heeft instelbare zwaartepunt door het gewicht te verplaatsen. Beide hebben Titleist’s Surefit hosel systeem om de loft en de lie te kunnen veranderen. Je zou denken dat dit langzamerhand ook aan een update toe is, gemiste kans Meneer Titleist? Maar er is verder meer dan genoeg nieuws.

ATI 425 SLAGVLAK

Titleist-TSi-103

Waarschuwing!!! Vindt je materialen niet zo boeiend, komt hier de korte versie: Het materiaal van het slagvlak op de nieuwe TSi driver is lichter, sterker en geeft meer balsnelheid. Dus je kunt de volgende paar honderd woorden overslaan en meteen naar het deel over aerodynamica gaan.

Titleist_TSi2_Driver_crown-1

Meeste verhalen over materiaal zijn niet zo spannend maar in dit geval misschien wel…

AMERIKAANS TITANIUM

Het ATI logo op het Titleist TSI slagvlak staat voor Allegheny Technologies Incorporated. ATI is een bijzonder bedrijf, total geautomatiseerd maken zij het materiaal (ATI 425 titanium legering) dat gebruikt wordt voor het slagvlak van de Titleist TSi driver. Het materiaal wordt dan verscheept naar China om er de TSi van te maken.

Titleist_TSi_Driver_featured_shafts-115

EEN KORT ATI 425 OVERZICHT

ATI 425 is ontwikkeld voor gebruik in de defensie industrie, en later aangepast voor gebruik in de ruimtevaart zoals op de Mars Rover. Dus je kunt bedenken dat het dan licht, sterk en slijtvast moet zijn, ideaal voor het slagvlak van een driver. ATI 425 laat Titleist dingen doen die niet mogelijk zijn met de standard gebruikte to TI 6-4 legering.

En wat is dat dan? Het maakt het slagvlak van de TSi drivers sneller. Nu denken veel: “Dat kan vast niet sneller alle merken zitten al aan de max-snelheid”. Eh dat kan wel en nee dat zitten we (nog) niet.

Titleist_TSi_Driver_featured_shafts-114

TSI DRIVERS EN MAZEN IN DE WET (R&A REGELS)

Een aantal jaren geleden is de test van  de energie overdracht van een driver veranderd van  “coefficient van restitutie” (COR regel) naar een  regel over  “karakteristieke tijd” regel. Die twee regels houden in dat de ene meetmethode het overneemt van de andere en daar bleek een gaatje in de regels te zitten. Het is Titleist gelukt om de COR waarde boven de .830 te krijgen zonder de CT regel (Hoelang een pendule contact heeft met het slagvlak  wanneer indeukt en uitdeukt. Zoek het allemaal maar eens na in de regels maar er was nog wat ruimte zullen we maar zeggen.

SNELHEID FABRICEREN

Ondank dat de eigenschappen van ATI 425’s zorgen voor een slijtvast en sterk slagvlak waardoor er minder snel scheren en vervormingen onstaan, is dat niet het hele verhaal.

De snelheid komt daar tenslotte niet vandaan, de precisie van makenmet strakkere toleranties in het prodcutie proces zorgen voor het grootste deel van de snelheid. Wanneer je als fabrikant weet dat je een constanter product kunt maken kun je de grenzen van het toelaatbare meer opzoeken.

Titleist_TSi_Driver_featured_shafts-113-2

Meestal denken we bij strakkere toleranties aan halffabrikaat of eindproducten maar hier start het bij het materiaal. Titleist zegt dat ATI 425 gemaakt wordt binnen strakkere toleranties dan andere materialen die gebruikt worden voor het maken van een slagvlak. Dus minder variaties in het eindproduct. De consistentie van ATI 425 laat Titleist veel meer de grens opzoeken van CT-test waarden die zijn toegestaan met minder uitval en afgekeurde producten. Bovendien kunnen ze de hotspots beter op één lijn brengen met het zwaartepunt van het clubhoofd wat weer voor een beter energie overdracht zorgt zowel bijbalcontact op het midden als mij missalgen. Dat betekent dat je elk slagvlak dat je maakt meerdere keren moet testen tijdens het productie proces en dat doen ze bij Titleist, kortom als consument krijg je nu hetzelfde goed gecontroleerde clubhoofd als de spelers op de Tour.

Titleist_TSi_Driver-107

Verbeterde aerodynamica gaat zorgen voor minder luchtweerstand en dus meer snelheid door de lucht tijdens je swing. Denk aan enkele tienden van MpH. Dat is niet veel maar ook niet niks. Net als altijd hebben de spelers met een hoge clubsnelheid daar meer baat bij dan spelers met minder clubsnelheid, die kunnen beter kiezen voor een lange lichte driver. Maar een goede fitting zorgt voor de grote winst.

Titleist_TSi_Driver-108

MOOI OF NIET

Of je de kleur grijs op de zool van de TSi drivers mooi vindt of niet ik denk dat de meest golfers blij zullen zijn met de looks van de nieuwe serie. Afgezien van de 907 D1 heeft Titleist ook geen lelijke drivers gemaakt dus dat is geen verrassing

Het meest opvallend aan het uiterlijk afgezien van de gewicht-rail op de TSi3 misschien is het slagvlak design. Titleist heeft het niet over andere spin getallen dankzij de textuur op het slagvlak.

Titleist_TSi_Driver-109

Het contrast in de kleur en de belijning geven de indruk dat er meer loft is dan in werkelijkheid. Dat is vooral fijn voor de speler die kiest voor de lagere lofts in de lijn. Titleist heeft ook voorzichtig wat data verzameld over hoe dat meer balcontacten op de juiste plek kan opleveren maar concreet is dat nog niet. Voor het geval het werkt hebben ze al wel een patent vast weten te leggen.

Door een zachtere overgang van slagvlak naar teen is er een soort van “open” look ontstaan vaak iets wat de betere golfer kan waarderen maar zonder dat het slagvlak open staat en veel spelers alle ballen de baan af slicen.

VERBETERINGEN IN ZWAARTEPUNT

Afbeelding1

Bij elke driver zijn Moment of Inertia (MOI) en de zwaartepunt heel belangrijk, en in iedere nieuwe generatie gebeurt dat weer nèt iets beter.

HOOG MOI

Meestal hebben we het over gebruiksvriendelijkheid wanneer we praten over MOI dat zorgt namelijk voor het behoud van balsnelheid bij balcontact naast de sweetspot. Titleist heeft bij de TSi drivers er voor gekozen om de MOI niet maximaal te maken omdat bleek bij tests dat ook hier de wet van de afnemende meeropbrengst gaat meespelen en er verlies van clubsnelheid is bij een hoger MOI. Bijeen heel hoog MOI is er een heel klein beetje meer gebruiksgemak maar veel verlies aan clubsnelheid. Natuurlijk zijn er wel verbeteringen in de TSi… maar dan niet zo zeer van slagvlak naar achter dat is maar 5 % ten opzichte van de TS serie. Van onder naar boven op het slagvlak is maar liefst 13% bij de TSi2 en 10 % bij de TSi3.

Resultaat is een voorspelbare, consistente spinratio, dus een meer voorspelbare balvlucht en je kunt beter gefit worden richting minder backspin als dat nodig is.

Titleist-TSi-100

MINDER LOFT?

Titleist TSi drivers zijn er in veel loft keuzes en wel om een paar redenen: De eerste is balsnelheid. Minder loft betekent meer balsnelheid. Bovendien zorgt de vorm van het clubhoofd en het feit dat het zwaartepunt verder van het slagvlak af geplaatst is voor meer dynamische loft dan bij de TS serie. De lofts in de tabel zijn ook allemaal een halve graad minder geworden. Titleist zegt dat het vluchttraject niet is anders is geworden maar dat er wel meer afstand van komt.

NIEUWE  GEWICHT RAIL OP DE TSI3

Titleist_TSi_Driver-105-4

De TSi3 driver heeft niet meer het gewicht staafje in het clubhoofd om het zwaarteput te beïnvloeden zoals we dat hebben leren kennen. Er is nu een gewicht rail waar je het gewicht in vijf verschillende posities kunt plaatsen. Deze zit op de achterkant van het clubhoofd. Het standaard gewicht is 8 gram maar er zijn ook 4,6,10 en 12 gram gewichtjes beschikbaar. Er kunnen zelfs twee tegelijk geplaatst worden mocht je dat willen. Dat betekent dat je Moi omhoog gaat maar de dynamische loft ook. Met 4 gram extra verschuif je het zwaartepunt met e mm. Over het gewich gaat een heel slijtvast plaatje van carbon en plastic. Gelukkig hoef je niet het plaatje te demonteren om het gewicht te verschuiven.

Titleist-TSi-101

HIEL CONTACT EN DRAW VLUCHT

Het is opvallend dat Titleist heeft gekozen voor de aanduiding H1, H2 (hiel), N (neutraal), T1 en T2 (teen). Misschien vinden sommige golfers dat verwarrend maar de balvlucht kun je volgens Titleist het best beïnvloeden met de Surefit hosel. De gewichten zijn er voornamelijk voor correctie op impact locatie. Raak je de bal (bijna) altijd iets op de teen schuif dan het gewicht naar T1 of T2 dan heb je gegarandeerd de beste balsnelheid.

TITANIUM BOVENKANT

Titleist_TSi_Driver-106

Ook bij de Tsi drivers gebruikt Titleist weer titanium voor de bovenkant. Net als Ping hebben ze geen voordelen gevonden in het gebruik van andere materialen zoals carbon. Bovendien zijn ze bij Titleist in staat deze zo dun te maken (0,4 mm) dat dit bijna net zo licht is als carbon. Met alle nodige verstevigingen en verlijmen is het gewicht ook gelijk volgens Titleist en titanium geeft een klank die veel golfers mooier vinden hoewel we met zn allen redelijk gewend geraakt zijn aan het andere geluid. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de klank van een titanium driver.

TSI DRIVERS  STANDAARD SHAFTS

Titleist_TSi_Driver_featured_shafts-110

De  Titleist TSi drivers hebben geen “standaard” shafts. Hmm wat betekent dat nu weer? Tja, de “standaard” shaft is vaak een gemaakt voor shaft en helaas hebben die een niet zo heel goede reputatie. De shafts in de Titleist TSi3 drivers zijn de real deal shafts, gewoon verkrijgbaar voor losse monatge en ook gewoon te vinden op de website van de shaft-fabrikant.

Kuro Kage Black DC (5e Generatie) – Dit de shaft met de hoogste lanceerhoek in de lijn

en heeft Straight Flight Weighting (wolfraam in de shaft onder de grip). Verkrijgbaar in 50 en 55 gram in A,R en s flex.

Tensei AV Blue Raw – De klassieke gemiddelde lanceerhoek en gemiddelde spin shaft. Natuurlijk ook met Straight Flight Weighting. Verkrijgbaar in 55 en 65 gram in R, S en X flex.

HZRDUS Smoke Black RDX – De RDX toevoeging betekent Redux of  volgende generatie, de door ontwikkeling van de vorige. Het is de shaft voor de wat meer aggresieve swinger van de club met zijn lage lanceerhoek en gemiddelde spin. Verkrijgbaar in 60 en 70 gram in 6.0 (Stiff) en 6.5 (X flex).

Tensei AV White Raw – met een lage lanceerhoek en lage spin de shaft voor de speller die zoekt naar stabiliteit en controle. Verkrijgbaar in 65 en 75 gram in in S and X flex.

Titleist_TSi_Driver_featured_shafts-111

PREMIUM SHAFTS

Titleist is een partnerschap aangegaan met Graphite Design, dat betekent drie premium shafts.

Tour AD-DI – Ook na 10 jaar nog steeds zeer populair, de AD-DI is de gemiddeld tot hoog lancerende shaft met weinig spin shaft. Verkrijgbaar in 50-, 60- en70-gram in S en X flex.

Tour AD-XC – Vorig jaar geintroduceerd is de XC een moderne versie van de AD-BB.

Het is een keuze voor gemiddeld tot laag lancerende shaft met weinig spin shaft. Verkrijgbaar in 50-, 60- en70-gram in S en X flex.

Tour AD-IZ – Op dit moment is dit de meest gespeelde Graphite Design shaft op de professionale Tour. De AD-IZ is een gemiddeld tot hoog lancerende shaft met weinig spin shaft. Verkrijgbaar in 50-, 60-,70 en 80 gram in S en X flex.

Titleist_TSi_Driver-109-2

TITLEIST TSI DRIVERS – SPECIFICATIES, PRIJZEN, EN BESCHIKBAARHEID

De Titleist TSi2 driver is leverbaar in 9,10 en 11 graden en als customoptie ook in 8 graden loft maar dan alleen rechtshandig. De Tsi3 driver is er in 8,9,10 graden en als custom optie ook in 11 graden loft. De verkoopprijs is 599 euro. De Premium versie met Graphite Design shafts kosten 200 euro extra. Ze zijn beschikbaar vanaf tweede week in November.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top