Ping G425 drivers

PING G425 DRIVER IN HET KORT

  • Er zijn drie modellen; MAX is ultra-stabiel, SFT heeft slice correctie en de LST is een driver met weinig spin.
  • Alle drie modellen zijn heel stabile (een hoog moment)
  • Nieuwe Ping G425 driver kost 499 euro

    Als de nieuwe Ping G425 net zo goed is als zijn voorgangers wordt dit ook weer één van de meest gespeelde en gekozen drivers in 2021. Wij hebben bij de eerste kennismaking in September al n korte sessie gedaan op de range en waren toen al onder de indruk. Helaas is het wachten tot Januari wel een beetje een domper. Zeker as je weet dat de introductie op het zuidelijk halfrond (daar wel in verband met het begin van het golfseizoen) zo’n succes is. En nu komt Ping met de G425 op het zelfde moment op de markt als veel andere merken met hun nieuwe producten op de markt komen. Wel jammer.

Ping G425 driver family

Wij hebben tijdens fittingen geleerd dat de laatste generaties Ping drivers allemaal erg goed waren, en niet één van de drie types maar allemal. Dus de vraag bij de Ping G425 is niet of ie goed is maar eerder heeft Ping de G425 ècht beter weten te amken? En als dat zo is, hoe dan?

GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID DE MEEST BELANGRIJKE EIGENSCHAP

Ping heeft de reputatie dat elke generatie producten beter moet zijn dan de vorige generatie anders brengen ze geen nieuw model. Zo zijn er producten geweest waarvan een generatie langer op de markt bleef omdat Ping zelf het nieuwe wat ze konden brengen niet goed genoeg vonden. Denk aan de i-blade. Verbeteren van de producten daar ligt de focus. En dan niet beter op één punt maar op alle onderdelen.

Stabiliteit is dan een van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe Ping G425. Hoe hebben de ingenieurs en ontwerpers van Ping de G425 de beste Ping driver tot nu toe weten te maken? Laten we alle technologie die in alle drie de modellen zit maar eens bekijken. De G425 MAX, De G425 SFT (Straight Flight Technology) en de G425 LST (Low Spin Technology)

STABILITEIT

Alle Ping producten worden gemaakt met dezelfde filosofie, de stabiliteit van het clubhoofd. Gebruiksvriendelijkheid is dus nooit in het geding. Geen ompromissen dus in het ontwerp. Het is niet zo moeilijk een eigenschap te verbeteren als een andere minder goed mag worden… en daar houden ze bij Ping niet zo van. Doen alle fabrikanten dat dat dan niet? Ja zou wel moeten waar we zien genoeg clubs voorbij komen die geweldig goed zijn in een aspect maar dan ver achter blijven op andere onderdelen. En dat is niet de Ping manier. Daar houden ze van evolutie en constante verbetering. Soms is dat langzaam en niet zo spannend maar het past bij het feit dat het succes van Ping gebaseerd is op techniek en het ver-markten daarvan en niet op de marketing van de techniek. Veel van de techniek ontwikkeld in de G400 en G410 vinden we terug inde nieuwe Ping G425.

SLAGVLAK VAN TI9S

slagvlak

Slagvlak materialen is het grote nieuws voor 2021 maar niet bij Ping. Ze hebben veel materialen getetst maar nog niks beters gevonden hun eigen titanium Ti9s+. Niet sneller, niet steviger en niet met meer preciesie te maken dan wat ze al doen.

TURBULATORS EN AERODYNAMICA

Alle Ping G425 hebben nieuwe turbulators gekregen, de kleine knobbels op de bovenkant. Die zitten daar met een reden: de luchtstroom om het clubhoofd verbeteren op het moment van raken. Als de luchtstroom minder vestoord wordt ronde en voorwerp kan de sneheid hoger zijn tenslotte. Bovendien helpen ze tijdens het adresseren van de bal. Helaas helpen ze de spelers met een hoge clubsnelheid nog steeds meer dan de spelers met minder snelheid.

DRAGONFLY BOVENKANT

bovenkant
dragonfy

In elke driver proberen de fabrikanten het gewicht wan de bovenkant zo laag mogelijk te krijgen zodat ze dat gewicht weer ergens anders kwijt kunnen. Ping gebruikt een soort van frame zoals in de vleugels van de vleugels van een vlieg, die zorgt voor stevigheid en bespaart gewicht. Het is bij de laatste generatie minder zichtbaar geworden maar het zit er nog steeds. Deze gewicht besparende structuur is de reden dat Ping nog steeds afziet van een carbonbovenkant het is gewoon niet nodig zeggen ze bij Ping omdat het niet helpt. Net als bij het Ti9s+ slagvlak, als het niet beter is gaan ze het niet veranderen. Wanneer ze een manier van verbeteren vinden in een Carbon bovenkant gaan ze dat vanzelf gebruiken. Dus vandaar het totaal titanium clubhoofd.

PING G425 DRIVERS  MEER TECHNOLOGIE

Het ruwe slagvlak is een ander technologie van Ping. Meeste golfers denken dan aan wedges maar ook bij een driver werkt het. Wedges sla je met een neerwaarts schampend contact, een driver met een directer contact, dan heeft een ruwer slagvlak een gunstige invloed op de gebruiksvriendelijke eigenschappen zoals veroorzaakt door bulge en roll (ronding van teen naar hiel en van boven naar onder) van het slagvlak. Natuurlijk is de Ping G425 ook instelbaar in de hosel. Je kunt maximaal 1,5 ° graden toevoegen of er af halen. En natuurlijk kun je de club flat zetten, voor de beter speler die last heeft van een hook.

family

DRIE MODELLEN

De drie modellen G425 Max, G425 SFT en G425 LST hebben een aantal zaken gemeenschappelijk. Het uiterlijk, de kleur is leikleurig met zwart. Het aanpasbaar gewicht is meer geworden, geldt voor de SFT en de LST. Het zwaartepunt ligt dieper en verder naar achter. De stabiliteit is hoger en de verschillen tussen de modellen is groter geworden.

tungsten

PING G425 MAX

MAX

De G425 max is een 460 cc driver en het beste van de G400 Max en G410 Plus in een driver samengebracht. De stabiliteit van de eerste gecombineerd met de instelbaarheid van de laatste. Dit is niet alleen de meest gebruiksvriendelijke driver van de drie modellen, het is de meest gebruiksvriendelijke Ping driver ooit.

HEEL VEEL WOLFRAAM

MAX gewicht

Heel opvallend in het clubhoofd van de G425 max is het gewicht achter op. Daar zit een blokje wolfraam van 26 gram. Dat is meer dan 10 % van de totale massa van het clubhoofd in een klein blokje metaal helemaal achterop. Ping gebruikt een simpel en overzichtelijk systeem als het aankomt op een verstelbaar gewicht. Dat is prettig voor de golfer. Het is ook een knappe prestatie van een fabrikant. Het clubhoofd botst tegen de bal met een snelheid van zo’n 90 tot 120 mph. en vertraagt dan in een halve miliseconde naar 60 mph. Op dat moment moet het clubhoofd stevig zijn en alle losse delen (het gewichtje) moeten goed vast zitten.

Max toe

Er zijn waardevolle lessen geleerd in de ontwikkeling van G400 naar G410 Plus en door naar de G425. Het is nu een gewicht van 26 gram in een korter gleuf dan bij vorige modellen. Resultaat is een toename in stabiliteit. Dat is 7% met het gewicht in het midden en 20 % meer in de Fade of Draw stand, een gemiddelde van 14 % beter dan bij de G410 Plus. En dat is dubbel knap. Normaal gesproken neemt de stabiliteit enorm af als je het gewicht dicht bij de shaft plaatst (Draw stand) niet bij Ping. Daar is de gleuf waarin het gewicht beweegt zo vormgegeven en geplaats dat hier juist de grootste stabiliteit ontstaat. Goed nieuws voor de slicers onder ons

PING G425 MAX CORRECTIE VAN MISSERS

Die stabiliteit is geweldig en het zwaardere gewicht ten opzichte van de G410 Plus maakt dat G425 bijna net zoveel misser-correctie heeft ondanks een veel kortere rail waarover het gewicht schuift.

De PING G425 MAX driver is er als 9°, 10,5° en als 12° versie.

PING G425 SFT DRIVER

SFT

Net als bij de vorige versies van de Ping SFT modellen is dit dè driver die de rechterrough uit het spel kan halen voor de rechtshandige golfer. En Ping heeft er ook voor gezorgd dat de bal nog meer links start voor deze spelers… Het wolfraam gewicht in clubhoofd is bij de SFT 23 gram zwaar, weer meer dan 10 % van het totaal gewicht. Bij dit model is het niet verplaatsbaar dus geen geschroef. De driver stuurt de bal 15 meter meer links dan de G425 MAX in de draw stand en 25 meter meer links dan de G425 in de neutrale stand. Dat is een serieus verschil. Voor de slicers onder ons is deze driver gemaakt, niet voor die golfer die daarmee nog aan het werk wil… Je kiest voor een slice correctie omdat je niet denkt deze nog met swingcorrectie te kunnen verhelpen.

SFT crown

PING G425 SFT DRIVER ANTI SLICE MAAR NIET TE ZICHTBAAR

Ping heeft er voor gekozen er niet een driver van te maken waar je van verre al aan af ziet wat het is; een anti slice wapen! Ja, het slagvlak staat iets gesloten en ja je kunt het gewicht aan de binnenkant zien. Maar lelijk is ie zeker niet en zonder rare offset. (shaft die voor het slagvlak staat)

De PING G425 SFT driver is er als  10,5° versie.

LST

PING G425 LST  WEINIG SPIN

De Ping G425 is een beetje kleiner dan de G425 MAX , met 15 cc minder komen we uit op 445 cc. Die 15 cc minder zijn grotendeels van de achterkant gehaald, dus de G425 LST is korter van slagvlak naar achterkant. Daarmee is het zwaartepunt naar het slagvlak gebracht voor minder spin zonder daarmee de stabiliteit te veel verminderen. Het kleinere formaat zorgt mteen voor verbetering in de aerodynamica. Het is voornamelijk de minst spinnende driver uit de G425 serie. Ongeveer 600 toren per minuut minder dan de G425 MAX. en ook 200 T/min. minder dan de vorige versie.

LST Face
LST crown

PING heeft met de G425 LST een driver gemaakt die weinig spin geeft, en dat is mooi vooral omdat het niet een spin-loos apparaat is geworden. Wil je echt minimale spin? Kies een Titleist Tsi 4 of een Taylor Made SIM 2. Het verplaatsbare gewicht is maar 17 gram, ongeveer 8 % van het clubhoofd. Dat is goed voor een misser correctie van ongeveer 7 meter, zou genoeg moeten zijn voor de typische LST golfer.

De PING G425 LST driver is er als 9° en als 10,5° versie.

shafts

PING G425 STANDAARD SHAFTS

Er zijn vier standard shafts verkrijgbaar en een hele lijst ander tegen meerprijs.

De PING ALTA CB Slate is de doorontwikkeling van eerdere Alta shafts. Meest opvallende eigenschap is de counterbalance, het gripeind van de shaft is duidelijk verzwaard. Overal is het een lichtgewicht die een hoge lanceer hoek geeft en betrekkelijk veel spin op de bal brengt.

De gemiddeld lancerende optie is de Mitsubishi Tensei Raw Orange.

De PING Tour gaat de bal iets lager lanceren.

De laagst lancerende optie met de minste spin is de the Aldila Rogue White. Met een hele stijve tip (dunne deel dicht bij het clubhoofd) start de bal lag met weinig spin op de bal.

Arccos grips

arccos-grip-lineup_600x200

PING G425 DRIVER PRIjZEN EN BESCHIKBAARHEID.

DE Ping G425 drivers zijn vanaf nu beschikbaar voor fittings en leverbaar vanaf eerste week Februari. Prijzen van alle drie de modellen zijn gelijk: 499 euro.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top