Cobra Radspeed drivers

COBRA RADSPEED DRIVER in het Kort

  • In seizoen 2021 zijn er drie modellen Cobra Radspeed drivers
  • Gebruiksvriendelijkheid en een lage spin zijn belangrijk voor alle drie de modellen
  • Verkoopprijs  is 479 euro en ze zijn verkrijgbaar vanaf Februari 2021
Afbeelding1

Radspeed

Radspeed klinkt lekker, radspeed is een beetje een woordspeling: Radical Speed. Zou het net zo’n iconische naam worden als Rocketballz (Taylor Made) of Big Bertha (Callaway). Zouden ze bij Cobra niet erg vinden denk ik, maar wat betekent het? Hmmm, speed is niet zo moeilijk, da’s snel. Alle drivers zijn tegenwoordig snel net als de meeste fairwayhouten trouwens. Maar Rad? Is dat inderdaad een afkorting van radical?

Rad in Radspeed is een afkorting van: Radius of Gyration. Wanneer we dat door Google vertaler halen levert het traagheidsstraal op. Lekker dan, weten we nog niks.

Wat zegt wikipedia? Traagheidsstraal is: De traagheidsstraal (ook wel gyratiestraal of gyrostraal) is de straal r of k waarop alle massa m van een lichaam zich zou moeten bevinden om het gegeven traagheidsmoment ten opzichte van een as te hebben.

Traagheidsstraal

In deze context kun je het je voorstellen als de maximale afstand van zwaartepunt tot het middelpunt van het clubhoofd. De ingenieurs bij Cobra zijn erin geslaagd het zwaartepunt zo te positioneren dat de club betere presties levert. Eigenlijk niks nieuws natuurlijk, gewicht naar de buitenkant van een clubhoofd brengen dat zien we al jaren. Cobra heeft significante hoeveelheden massa bij het zwaarte punt weggehaald en daarmee duidelijk zichtbare verschillen in prestaties te creëren tussen de modellen Radspeed drivers. Het fijn afstemmen van backspin en balsnelheid is naast het vergroten van stabliteit erg goed gelukt.

Afbeelding2

2021 Cobra Golf RadSpeed, RadSpeed XB (Xtreme Back) en RadSpeed XD (Xtreme Draw) Drivers

Radspeed driver

In de RadSpeed driver, is de massa zover mogelijk naar voren geplaatst zonder de gebruiksvriendelijkheid uit het oog te verliezen. Er is de mogelijkheid om 28 gram vrij gewicht voor in het clubhoofd te positioneren. Dat is veel vrij geplaatst gewicht, waar komt dat vandaan? Het nieuwe Titanium T-bar speed chassis en een veel dunnere carbon bovenkant leveren samen 13 gram winst op. 7 gram in het chassis en 6 gram in de bovenkant.

Gewichtsverdeling is de sleutel: De 28 gram zijn zo verdeeld: Voorin het clubhoofd zit 16 gram vast en 12 gram verplaatsbaar. Achterin het clubhoofd nog eens 10 gram achterop, 8 gram vast en 2 gram aanpasbaar. Dat geeft de bekende combinatie van een lage verticale lanceerhoek en weinig spin waar spelers met een hoge clubsnelheid zo dol op zijn. Maar ook tuning mogelijkheden je kunt de 12 gram en 2 gram gewichten verwisselen.

Afbeelding3

RadSpeed XB driver

De RadSpeed XB driver ,Extreme Back is er voor de spelers die op zoek zijn naar snelheid en afstand maar ook moeiteloos recht willen slaan. Deze driver heeft dezelfde basis als de Radspeed maar nu meer gewicht achterin. Er zit hier  8 gram vast in de voorkant van het clubhoofd. Achterin zit totaal 20 gram waarvan 6 gram verplaatsbaar. Ook deze driver heeft het nieuwe titanium T-bar speed chassis en een de veel dunnere carbon bovenkant.

Afbeelding4

RadSpeed XD driver

De RadSpeed XD driver, Extreme Draw is er voor de spelers die op zoek zijn naar snelheid en afstand maar ook moeiteloos recht willen slaan. Deze driver heeft dezelfde basis als de Radspeed maar nu meer gewicht achterin. Er zit hier  8 gram vast in de voorkant van het clubhoofd. In de hiel zit 10 gram, daarmee wordt het voor de golfer makkelijker het slagvlak door de bal te roteren. Een draw vlucht wordt het resultaat. Achterin zit totaal 10 gram in dit geval niet verplaatsbaar. Ook deze driver heeft het nieuwe titanium T-bar speed chassis en een de veel dunnere carbon bovenkant en net als beide andere een gefreesd slagvlak.

RadSpeed driver welke is voor wie?

Radspeed: 

Voor de golfer met veel clubsnelheid, de lage handicap golfer. Professionals of spelers die zoeken naar minder backspin.

Radspeed XB: 

Voor alle golfer, iedereen die op zoek is naar meer balsnelheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit model ga je vinden in de tassen van Tour splers, lage handicap golfers en bij 20.-plus handicappers. Het enige wat niet eenvoudig zal zijn is om er een laag lancerende balvlucht aan te geven of een backspin ratio in de buurt van de 1900 t/min mee te bereiken.

Radspeed XD: 

Deze is oor alle golfers die van hun slice af willen of een harde hoge draw vlucht zoeken. Maar…. Er is nog een groep. Er zijn steeds meer spelers, goede golfers die een dergelijke club willen gebruiken voor het spelen van een harde fade. Hun idee is om de bal te benaderen met hun borstbeen boven de bal en dan hard naar links willen swingen. Bij een paar Tour spelers zoals Couples, Morikawa en Matthew Wolff vindt je een dergelijke driver in de tas.

En daar vinden we dus iets belangrijks: een driver met het meeste gewicht aan de binnen kant is een anti-slice driver. Dat betekent niet een automatisch een heel gebruiksvriendelijke driver. Dat is maar zelden zo. Veel gewicht aan de binnenkant maakt de driver minder stabiel want de hiel zit verder naar voren en dat zorgt voor een lager MOI. Bij optimale gebruiksvriendelijkheid zit het gewicht ver naar achteren en niet in de hiel. Het is of het een of het ander, gewicht kan tenslotte niet op beide plekken tegelijkertijd zitten. Is de XD dan een heel kritische driver? Nee natuurlijk niet. Het MOI zit tussen beide andere modellen in en dat is dus prima in orde.

Afbeelding5

Gefreesd slagvlak, wat alle RadSpeed drivers hebben

Afbeelding6

Of eigenlijk wat alle Cobra drivers hebben. Wanneer je als fabrikant het slagvlak door een computergestuurde-freesmachine laat afwerken kun je binnen veel strakkere toleraties werken. De “Bulge” (horizontale ronding) en “Roll” (verticale ronding) van het slagvlak zijn veel preciezer te maken. Uiteindelijk gaat dat een meer consistente productie opleveren van clubhoofd tot clubhoofd en meer controle over de verticale lanceerhoek en hoeveelheid spin per club. Zo zullen de eigenschappen van de clubhoofden dichter bij het ontwerp uitkomen dam wanneer je ze met de hand polijst. Het patroon op het slagvlak heeft als doel water eerder kwijt te raken wat weer beter is voor de spin controle.

RadSpeed uiterlijk en klank

Het zijn alle drie knappe gasten,

Radspeed: 

Een klassieke vorm, het slagvlak staat recht achter de bal zoals veel betere golfers daar graag naar kijken maar niet tè open. Het slagvlak omlijst de bal vóór een mooi rond clubhoofd. De kleur is mat zwart, wel chique eigenlijk met geel/groene accenten.

 

Afbeelding7

Radspeed XB: 

De vorm is bij deze beide iets anders. Het gewicht dat verder naar achteren geplaats zit vraagt een andere vorm. Hoewel het slagvlak en de voorste helft van het clubhoofd heel veel op de Radspeed lijken hebben de drivers een meer driehoek achtige vorm. Ook hier de geel/groene accenten maar dan op een glanzende finish.

Afbeelding8

Radspeed XD: 

De vorm is bij deze beide iets anders. Het gewicht dat verder naar achteren geplaats zit vraagt een andere vorm. Hoewel het slagvlak en de voorste helft van het clubhoofd heel veel op de Radspeed lijken heeft ook de XD een meer driehoek achtige vorm. Ook hier de geel/groene accenten maar dan op een glanzende finish.

Afbeelding9

Klank

Geluid en gevoel zijn altijd maar moeilijk te scheiden, ook in deze generatie is dat bij Cobra weer dik in orde. Was het vroeger nog wel eens zo dat de klank wat hoog, schel en blikkerig was, nu is dat totaal anders. Zeer solide klank en het gevoel van impact is ook stevig. Raak is ook voelbaar raak.

 

COBRA RADSPEED STANDAARD SHAFTS

Cobra’s standard shafts voor de Radspeed drivers:

  • Hoge lanceerhoek/Gemiddelde spin: Project X EvenFlow Riptide Blue
  • Gemiddelde lanceerhoek/Gemiddelde spin: Fujikura Motore F3
  • Gemiddelde lanceerhoek/Lage spin: ProjectX HZRDUS RDX Smoke
  • Lage lanceerhoek/lage spin: Fujikura Motore F1

Opties genoeg zou ik zeggen hieronder een overzicht

Afbeelding10

COBRA RADSPEED SPECIFICATIES, PRIJZEN EN BESCHIKBAARHEID

Vanaf eind januari zijn ze te koop voor 479 euro, dat is veel geld maar niet een dure driver in vergelijk met wat de concurrenten als prijzen hanteren. Er volgen ook Radspeed fairwayhouten en hybrides en natuurlijk ijzers.

 

Instelbaarheid en RadSpeed driver specificaties

ModelMyFly loft opties
10.5Driver9.0 o , 9.5 o, 9.5 D , 10.5 o, 10.5 o D, 11.5 o, 11.5 D,12.0 o
9o Driver7.5 o , 8.0 o, 8.0 o D, 9.0 o, 9.0 o D, 10 o, 10 o D, 10.5 o
  • Beide 9° en 10.5° driver modellen zijn verkrijgbaar in een are available in a Tour Lengte, dat betekent een krortere shaft dan normaal: 44.50 inch in plaats van 45.5inch. 

RadSpeed XB

ModelMyFly loft opties
12.0o10.5 o, 11 o, 11 o D, 12 o, 12o D, 13 o, 13 o D, 13.5 o
10.5Driver9 o , 9.5 o , 9.5 o D, 10.5 o , 10.5 o D, 11.5 o , 11.5 o D, 12 o
9° Driver7.5 o , 8 o, 8 oD, 9 o, 9 o D, 10 o, 10 o D, 10.5 o
  • Beide  9° en 10.5° driver modellen zijn verkrijgbaar in een are available in a Tour Lengte, dat betekent een krortere shaft dan normaal: 44.50 inch in plaats van 45.5inch. 

RadSpeed XD

ModelMyFly loft opties
12.0o10.5 o, 11 o, 11 o D, 12 o, 12o D, 13 o, 13 o D, 13.5 o
10.5Driver9 o , 9.5 o , 9.5 o D, 10.5 o , 10.5 o D, 11.5 o , 11.5 o D, 12 o

Voor meer informatie: CobraGolf.com.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top